Sivut

perjantai 30. syyskuuta 2011

Piirtämisestä







Palasin perusasioitten äärelle ja elävän mallin croiquis -piirtämiseen kerran viikossa.
Piirtäminen on  mukavaa ja haastavaa taas pitkästä aikaa.
Keskimmäisessä kuvassa pari 3 minuutin tussi-croquis´ta vähän kaiverretun puupiirroslaatan päällä.
Kaksi muuta kuvaa ovat valokuvia pajan ikkunasta.
Kaivertaminen taltalla puulevylle (koivuvanerille) on se piirtämisen osuus puupiirroksessa.
Viiva eli "kynän" jälki, on siinä lajisssa tietenkin rouheampaa.
Tarkoitus on jatkossa siirtää joitakin elävän mallin piirustuksessa syntyneitä juttuja puupiirroksiin
- saa nähdä mitä siitä sitten tulee.

piirtämisestä aiemmin tässä blogissa/ earlier in this blog about drawning
croquis

Drawing
Back to basics: I started to draw croquis in a class once a week.
Drawing is fun but hard. In the future I´ll combine the ideas of croquis in my wood cuts.
Let`s see what happens:)






tiistai 27. syyskuuta 2011

Kahdeksan salaisuutta




Venice, September 2011

Tampere, July 2011
Rauma,  August 2011

 Venice, August 1980

Tie on kevyt heitti haasteen. Kerronpa sitten kahdeksan asiaa jota kukaan ei minusta tiedä. 
Tai mistä minä tiedän?

Olen juuri aikuistumassa. Sanotaan että nainen aikuistuu n 52 -vuotiaana, 
joten mulla on vielä yli vuosi aikaa.

Tie on kevyt haastoi minut ja voin kertoa että tieni ei ole kevyt mutta se on juuri löytymässä.

Kaikki tietävät, että haluan matkustaa, mutta monet eivät tiedä että on paikkoja, joihin en välttämättä halua matkustaa, esimerkiksi Kiina ja Intia. Voi silti olla että joskus vielä menen.

Tätä ei kukaan usko, mutta juuri nyt  EN suunnittele mitään matkaa (Raumaa pidemmälle) 

80-luvulla kävin Venetsiassa enkä ottanut siellä yhtään valokuvaa. Mies otti yhden.
Muutama viikko sitten kävin siellä uudestaan ja otin yli 500 valokuvaa..

Ostin viime viikolla kukalliset kumisaappaat. Mistä saa ostaa kunnollisia sadetakkeja?

Piharemontissa meni istutukset uusiksi. Ensi kesänä rakennan uuden ruusutarhan

 --
My eight secrets:
 They say that a woman is an adult, grown up at the age of 52. 
I have got plenty of time for that.. at least one year or so. 
I am just about to find my way.
I love to travel but there are some places I do not desperately want to go, like India and China. But I might.
It is hard to believe: right now I am not planning to travel anywhere ( exept Rauma)!
In the 1980 I visited Venice and took no photos at all. My husband took one.
A couple of weeks ago I took over 500 pictures in Venice.
It has been a rainy autumn and I bought a pair of rubber boots with flower pattern on them. 
I wish I could find a proper rain coat as well.
Next summer I will have a new rosegarden.

sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Oranssia ja sinistä




Matkalla merelle-
-












- ja siellä nautin kirkkaan sinisen taivaan näkemisestä
ja kontrastista, joka syksyn oranssit sävyt antoivat.
Raumanmeri  24.-25.9.

ja nyt Tampere-taloon baletin maailmaan:
Giselle
I enjoyed the bright, sunny days and beautiful colors of the fall.
And now back to Tampere and the world of ballet..



perjantai 23. syyskuuta 2011

Luovuus on iik







Miäs luk kirjast et luavuures o kolm iit.
-Kui nii? mää sanosi.
-No, täsä sanota et luava ihmine o innostuvaine, ihmettele ja  innovatiivine.

INNOVATIIVINE, mitä seeki o? Nua muu mää ymmärrä kyl.
Mu miälestän  luavuus o iik: innostust, ihmettely ja keksimist.





They say that creativity is a mixture of enthusiasm, wondering and innovation.
The term innovation derives from the Latin word innovatus, which is the noun form of innovare "to renew or change," stemming from in-"into" + novus-"new"




torstai 22. syyskuuta 2011

My Favourite Plum




 



Ulkona on kaaos, siellä tehdään piharemonttia.
Maalaan kuitenkin puutarhan ja metsän tunnelmissa.
Ja kuuntelen Suzanne Vegaa..

My Favourite Plum

There is a mess in the garden because of a renovation.
Anyway, I paint in a  garden mood listening to Suzanne Vega´s music..





tiistai 20. syyskuuta 2011

Salviati








Ikinä en ole kuvannut niin paljon ihmisiä ja seiniä kuin Venetsiassa..
In Venice I took lots of pictures of walls and people..



..ja yhdessä luki salviati, mitä se tarkoittaa?


What does Salviati mean?




maanantai 19. syyskuuta 2011

Kissan aivastus ja hevosen kuola

Seth Price

Jean-Luc Mylayne


 Carol Bove



Maurizio Cattelan / Christopher Wool

Anya Titov / Giulia Piscitelli

The Black Arch,  Saudi Arabia ( Yksityiskohta teoksesta )


Menin Biennaleen kuin karkkikauppaan, valitsemaan ne ihanimmat  suklaat, fudget ja salmiakit. 
Kaksi aluetta, Giardini ja Arsenale, tarjosivat sekalaisen, omalaatuisen ja vaihtelevantasoisen  taide-elämyksen. Ripustus ja puitteet olivat hienot. Erityisesti Arsenalen vanha varastorakennus pääsi aika ajoin varastamaan shown rosoisine seinineen ja rakenteineen.
Muutaman päivän suodatuksen ja sulattelun jälkeen voi kysyä mitä jäi mieleen, mikä säväytti, kauhistutti tai antoi suurimmat elämykset, mistä sai inspiraatiota tai vaikutteita omaan tekemiseen?

 Vesa-Pekka Rannikko oli tehnyt Suomen paviljonkiin  tyylikkään videoteoksen taiteilijuudesta ( kauhistus mikä sana!) 
se oli taitava, mutta jäi viileäksi. 
Viileän tyylikäs, liian täydellinen oli myös hieno Ruotsin paviljonki luonnon mystiikkaa henkivine teoksineen.
Vaikuttavimpia olivat Saksan palkittu paviljonki, joka naulitsi "kirkon penkkiin" ihmettelemään ympärillä näkyvää ja kuuluvaa "messua". 
Visuaalisesti se ei kuitenkaan sävähdyttänuyt toisin  kuin yllä olevat Pricen teokset, Mylaynen valokuvat, Boven mieletön "hevosenkuola" ( The Foamy Saliva of a Horse ) -veistosinstaallatio. 
Norjalaisen Ida Ekbladin monella tekniikalla toteutettu teoskokonaisuus pysähdytti  selittämättömällä tunnelmallaan. Siinä oli vaikuttavalla ammattitaidolla yhdistelty eri tekniikoita kompaktiksi kokonaisuudeksi, jossa ei tiennyt missä maalaus loppuu ja veistos alkaa. Samaa sukua oli myös Piscitellin hieno silkkikangasinstallaatio. Upea ja monitasoinen ja ylellinen ( voiko taiteesta sanoa niin??) oli The Black Arch, ensi kertaa mukana olevalta Saudi Arabialta. 

Paljon tekstiä  ja vähän visuaalisuutta tarjoavia teoksia oli paljon esim
Tanskan, Espanjan ja Venäjän paviljongit, ne eivät kolahtaneet minuun ollenkaan kuten eivät myöskään monet videoteokset.
Videoteoksia pitää katsoa tietty aika ja järjestys, jonka taiteilija määrittää, ja siihen pitää herkeämättä keskittyä. Se ei ole oma tapani kokea taidetta. Yllätys oli siis suuri, kun  syvimmän vaikutuksen teki juuri videot Etelä-Amerikan "osastossa" ja varsinkin chileläisen Pratsin teos ( ks. linkki ) Siinä käsitellään ajankohtaista asiaa,  maanjäristystä ja sen tuhoja, siinä on oivallista ilmaisua, se on koskettavaa ja kaunista ja merkityksellistä, se kertoo taitelijan työstä ja sen merkityksestä.
Tästä voi lukea, mitä mun mielestä taide parhaimmillaan on.
ovi Arsenalesta poistuttaessa


Ps. Matkaseurueeni, Baren Baren taideryhmä, oli melko yksimielinen arvioissaan. Toiset olisivat varmaan lisänneet Japanin ja Korean paviljongit vaikuttavimpien teosten/teoskokonaisuuksien listaan eivätkä ehkä olisi nostaneet Pratsia ykköseksi. 
Ekblad innoitti meitä kaikkia samoin kuin Boven hevosenkuola-teos. Mainittakoon että matka sujui kaikin puolin hyvässä yhteisymmärryksessä ilman yllätyksiä jos sellaiseksi ei lueta  kissamaista aivastustani.
----
I visited  the Venice Art Biennale with the Baren Baren art group. I was most impressed of the works in the pics above, see the links. Both the Finnish pavillon by Vesa-Pekka Rannikko and Swedish ( Ruotsin paviljonki ) were stylish but not as deeply impressive as f.ex. Gran Sur by Fernando Prats, see the links above.

lauantai 17. syyskuuta 2011

Venice
















Venetsiassa 12.-16.9.